Micos

De softwareoplossing

MICOS is een bewezen integrale softwareoplossing voor de hulp- en verbruiksmiddelen branche. Het ondersteunt het primaire proces op onderdelen als verkoop/uitlevering en inkoop, voorraad-, productie-, en servicebeheer.

In het secundaire proces biedt MICOS direct inzicht in alle logistieke, financiële en documentenstromen van producent tot cliënt. Zo houdt MICOS alle registraties bij op het gebied van relaties, producten, uitvoeringsvormen van producten en activiteiten.
Hiermee krijgt u antwoord op praktische vragen als: Welke artikelen liggen in depot?, Hoeveel uitleencontracten staan er uit?, Welke adviseur voert welke passing uit? Enzovoort.

 

 

 

 

micos_druk_kleur

MICOS functies

  • Micos.Reva
  • Micos.Financieel
  • Micos.Medische Speciaalzaken
  • Micos.Declaratie
  • Micos.Verhuur
  • Micos.Uitleen
  • Micos.Homecare
  • Micos.Verbruiksmiddelen
  • Micos.Uitleen (België)
  • Micos.Verhuur (België)
  • Micos.Logistiek

MICOS voordelen

  • Geïntegreerde oplossing
  • Zowel lokaal als gehost mogelijk
  • Zeer rijke op de branche ontwikkelde functionaliteit
  • Ondersteuning van het primaire en secundaire proces
  • Biedt volledig inzicht in al uw bedrijfsprocessen

Micos Enterprise Resource Planning

Volledige integratie van uw bedrijfsprocessen Micos is een bijzondere gebruiksvriendelijke Enterprise Resource Planningsysteem (ERP), dat speciaal is ontwikkeld voor handels- en productiebedrijven met complexe logistieke processen. Micos is geheel aan te passen aan uw organisatie. Daarmee beschikt u over een volledig geautomatiseerde goederenstroom en financiële afhandeling op maat. Het systeem bespaart u tijd en ondersteund u bij het hele logistieke, productie- en financiële proces en realiseert zo een stroomlijning van grondstof tot aflevering.

Strakke planning
Het continu toenemende aantal productvarianten, de kortere levensduur van producten en de hoge eisen van uw afnemers vergen een steeds strakkere planning van uw organisatie. U wilt uw voorraad zo klein mogelijk houden en toch a la minute reageren op aanvragen van uw afnemers. Optimaal voorraadbeheer is tegenwoordig een eis om te overleven.

Micos ondersteunt u hierbij en stroomlijnt de totale goederenstroom. Van orderaanname tot en met factureren, van productie tot en met aflevering, waarbij zowel op logistiek als financieel niveau elke bestelling traceerbaar is tot de bron. Op elk moment is de status van de goederenstroom te beoordelen vanuit elk denkbare invalshoek. Naast aansturing van de dagelijkse gang van zaken, verschaft het systeem inzicht in de wijze waarop u uw kosten kunt beheersen. Als u Micos bedrijf breed invoert, speelt het systeem een rol in elke procesfase, worden alle administratieve handelingen geïntegreerd en levert iedereen op het juiste moment de juiste informatie aan collega’s, managers, klanten en leveranciers. Zo voorkomt u misverstanden en verlaagt u de werkdruk.

 

 

 

hosting1

 

 

 

Care---zorg-(4)

Flexibiliteit

Micos is naar wens samen te stellen uit een groot aantal modules. Deze opzet biedt u de mogelijkheid op elk moment uit te breiden, zodat u steeds beschikt over een systeem dat precies past bij uw huidige en toekomstige situatie. Via nieuwe releases onderhouden wij uw systeem zodat u altijd profiteert van de laatste ontwikkelingen. Micos is meertalig van opzet. De gewenste taal kan zowel op gebruikers- als op organisatieniveau worden ingesteld.

Optimale procesbeheersing
Bij een bedrijf brede invoering zorgt Micos voor een volledige integratie van alle bedrijfsprocessen en speelt het een prominente rol in de dagelijkse werkzaamheden van werknemers van alle afdelingen. Micos biedt enerzijds ondersteuning bij pre-sales, aanbiedingen van offertes en vastlegging van orders, en anderzijds inzicht in commerciële calculaties, uitstaande offertes, de status van orders en levertijden. De verkoper kan zelf zien of een artikel op voorraad is. Is dit niet het geval, dan zal er een automatische een bestelaanvraag naar de afdeling inkoop of productie worden gestuurd. Voor het fiatteren van een order hanteert de verkoper bedrijfsspecifieke controle-instellingen die per productgroep kunnen worden ingesteld. Deze instellingen bepalen op ieder moment in het traject of een order kan worden uitgevoerd of moet worden geblokkeerd.

Een magazijnbeheerder heeft met Micos een compleet overzicht van de voorraad (in alle magazijnen en op externe locaties) en zicht op de kosten van het beheer. Dit ter bevordering van een efficiënt voorraadbeheer.

Inventarisatie

Micos houdt exact de status van de voorraad bij en signaleert wanneer moeten ingekocht of geproduceerd. Het systeem voorziet in meerdere inventarisatietechnieken, zoals periodieke en cyclische inventarisatie, incidentele voorraad mutaties en voorraadwaardering (uitlevering, ontvangsten en het afgeven van bestelsignalen). Zo kan met een beperkte voorraad toch adequaat worden gereageerd op aanvragen en reduceert u het risico van overschot. Een inkoper heeft er baat bij dat Micos een optimale afstemming realiseert tussen rechtstreeks inkopen op order, rechtstreekse levering van leverancier naar klant en voorraad aanvulling via inkoop. Dit bevordert de efficiëntie en snelle afhandeling van de inkoop aanvragen. De inkoper heeft een houvast bij de keuze van leveranciers. Aan de magazijnbeheerder wordt gemeld welke goederen kunnen worden verwacht. En doordat er een koppeling wordt gemaakt tussen inkoopfactuur en ontvangst, wordt ook de crediteurenadministratie ondersteund. De productie wordt door Micos aangestuurd bij ontvangst van een verkooporder of de behoefte de voorraad aan te vullen. De werkvoorbereider ziet daarbij in een oogopslag de samenhang tussen de benodigde materialen en de uit te voeren werkzaamheden. Dit inzicht wordt verkregen door integratie van de materiaallijst en de bewerkingslijst in de order. Aan het eind van het productieproces biedt Micos een overzicht tussen de commerciële calculatie, de voorcalculatie en de werkelijk gemaakte kosten.

Van goederenstroom naar geldstroom
In elke fase van het traject kan de status van de goederenstroom beoordeeld worden, of deze nu van inkoop naar productie gaat of van voorraad naar verkoop. Ook de geldstroom is volledig in kaart te brengen. Van orderaanname tot uitlevering wordt elke fase geregistreerd en zowel de betaling aan de leverancier als de factuur aan de klant worden automatisch aangestuurd. Daardoor is precies na te gaan wat de opbrengst van elke transactie is geweest. Dit geldt uiteraard ook voor intercompany leveringen en-boekingen. De automatische journaalposten zijn via het grootboek tot de bron te traceren. Een totaalinzicht in de werkelijke kosten geef inzicht in uw marge en op basis daarvan kunnen gecalculeerde beslissingen voor de toekomst worden genomen.

Management support
Met Micos beschikt u over een zeer geavanceerde Workflow Manager, waarmee u niet alleen uw verkooptraject kunt standaardiseren, maar die ook applicaties kan aansturen en programma’s automatisch opstart. Deze integratie van de diverse productfuncties en de uitgebreide registratie mogelijkheden, bieden u een optimaal inzicht in uw bedrijfsprocessen. De toepasbaarheid van de geavanceerde ABC-normering maakt het mogelijk om niet alleen op basis van toegevoegde waarde uw artikelen te normeren maar ook naar geïnvesteerd vermogen binnen de ABC-klassen. Micos voorziet u zo van essentiële informatie ter ondersteuning van managementbeslissingen.